Køreprøven er et af de mest spændende og nervepirrende øjeblikke i ens liv. Det er skridtet mod uafhængighed, frihed og et stort ansvar. Hos Dr-drive’s køreskole i Odense er vi her for at hjælpe dig med at nå dette mål med succes. Vi forstår de udfordringer, du står overfor, og vi er her for at dele nogle gode råd og tips, der kan hjælpe dig med at bestå din køreprøve med glans.

1. Forberedelse: Gør dig bekendt med de forskellige dele af køreprøven. Dette inkluderer både den teoretiske og den praktiske del. Brug tid på at læse op på færdselsreglerne og øv dig i at køre i forskellige trafiksituationer.

2. Tag køreundervisningen seriøst: Vær aktiv og engageret under dine kørelektioner. Lyt til din kørelærer og sørg for at få feedback på dine styrker og svagheder. Jo mere du lærer under dine kørelektioner, desto bedre rustet vil du være til køreprøven.

3. Øv dig, øv dig, øv dig: Øvning gør mester, og dette gælder også for kørsel. Brug tid på at øve dig sammen med en erfaren bilist, hvis det er muligt. Dette giver dig mulighed for at få mere erfaring bag rattet og bygge din selvtillid op.

4. Vær opmærksom på dine svagheder: Identificer områder, hvor du har brug for forbedring, og arbejd målrettet på at styrke dem. Dette kan være alt fra parallelparkering til at håndtere vejkryds. Jo mere selvsikker du er i disse områder, desto mere afslappet vil du være under køreprøven.

5. Vær klar over dine omgivelser: Under køreprøven er det vigtigt at være opmærksom på dine omgivelser. Hold øje med trafikken, skilte og andre køretøjer. Dette viser, at du er en opmærksom og sikker fører.

6. Vær rolig og afslappet: Det er helt normalt at være nervøs før køreprøven, men forsøg at forblive rolig og afslappet. Dybe vejrtrækninger og positiv tænkning kan hjælpe med at holde nervøsiteten i skak.

7. Fokusér på det positive: Husk at fokusere på dine styrker og tidligere succeser. Visualisér dig selv bestå køreprøven med succes, og lad dette motivere dig til at gøre dit bedste.

Ting at huske til den indledende del af køreprøven

Der er mulighed for at få kontrollerende spørgsmål inden du begiver du i trafikken til køreprøven. Her har vi lavet en liste med tilhørende videoer som giver dig svarene til eventuelle spørgsmål du kan blive stillet.

Lygter og reflekser:
-Både lygter og reflekser skal være hele, rene og ubeskadigede.
-Alle lygter skal kunne lyse.
-Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.

Nærlys:
-Må ikke blænde – skal derfor falde med 1% (1 cm pr. meter).

Kontrol af nærlys:
-Sæt nærlys til. Stil dig ud lige foran en forlygte og sæt en fingerspids på dit lår lige der hvor den øverste lyskant rammer låret. Gå så et stort skridt ca. 1 meter tilbage og du vil kunne se om lyskanten nu har flyttet sig længere nedad (ca. 1 cm) ift. din fingerspids.

Stoplygter:
-Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.

Kontrol af stoplygter:
-Få den sagkyndige til at træde på bremsen, mens du står bag bilen og ser om alle tre lygter virker.

Nummerpladelygter:
-Minimum 1 lygte som lyser hvidt og kan belyse den bageste nummerplade.

Blinklygterne:
-Skal lyse gult
-De skal tydeligt kunne ses i sollys

Kontrol af blinklygterne:
-Tænd for havariblinket inde fra bilen (rød trekant) og gå så ud og gå hele vejen rundt om bilen og se om alle 6 blinklygter virker.

Driftbremsen (fodbremsen):
-Pedalen må ikke kunne trædes helt i bund.
-Pedalen må ikke synke når den holdes nedtrådt ved konstant (hårdt) tryk.

Kontrol af vakuum/bremseforstærker:
-Sluk motoren, træd let på bremsen 4-6 gange (Bremsepedalen bliver hård) Hold foden på bremsen MENS du starter motoren, så skal bremsen derefter synke en smule (ellers er bremseforstærkeren i stykker).

Dæk:
-Dæk og fælge skal være hele og ubeskadiget
-Samme type dæk på alle fire hjul
-Minimum 1,6 mm dækmønster evt. kontrolleret via slidindikatorer i dækket/mønsteret.

Styreapparatet:
-Der må ikke være ratslør.

Kontrol af ratslør:
-START motoren, rul sideruden til din venstre ned, stig ud af bilen og drej med meget små ryk rattet fra side til side, og se om venstre forhjul følger de små ratbevægelser med det samme.
-Hvis prøvesagkyndige vil have dig til at tjekke slør på højre forhjul også, så får du sagkyndige til at dreje på rattet mens du går over og tjekker om hjulet følger hans ratdrejning med det samme.

Udstødningen:
-Den skal være tæt og sidde fast.
-Den må ikke afgive unødig støj eller røg.

Kontrol af udstødningen:
-Start motoren og stig ud af bilen for at kontrollere det.

Støddæmper:
-Bilen skal gå i ro med det samme efter et skub over det ene hjul.

Kontrol af støddæmpere:
-Kontroller først de to bagerste hjul ved at åbne til bagagerummet og trykke hårdt over hvert hjul i hver side inde i bagagerummet.
-Hvis sagkyndige vil se mere end det så trykkes der på eller under kølerhjelmen oven over hvert af bilens forhjul også.

Hornet:
-Skal have en klar og konstant tone.
-Hvis sagkyndige beder om at du kontrollerer det, gøres det ved simpelthen bare at aktivere hornet.

Motorrummet:
-Olie, kølervæske og bremsevæske-beholderen (og servovæske, hvis ikke bilen har elektrisk servostyring) skal være mellem minimum og maximum.
-Sprinklervæske skal der være nok påfyldt af til køreturen.

Kontrol af diverse væsker:
-Åben kølerhjelmen og udpege at det hele spiller
-Suppler evt. at symbolet der kan ses på låget af beholderen vil lyse inde på bilens instrumentbræt, hvis der er mangel på væske.

Har du styr på ovenstående og har øvet dig godt kan du ikke være bedre forberedt. Vi ønsker dig held og lykke med køreprøven 😊